Immagine
 Old Radio... di Admin
 
"
Look more in the eyes than in the files.

Helmut O. Maucher
"
 
\\ Home Page : Articolo
Antenna a telaio per VLF facile facile.
Di Admin (del 29/01/2013 @ 15:01:32, in VLF, linkato 18231 volte)

Nella progettazione di un sistema ricevente VLF possiamo utilizzare due approcci tra loro complementari, ossia renderlo sensibile al campo elettrico oppure al campo magnetico.

In alcuni casi, dipendenti soprattutto da ragioni legate alla polarizzazione dell’onda da captare, e’ necessario ricevere sia la componente elettrica E sia quella magnetica B. In genere e’ pero’ sufficiente captare una delle due componenti.

 Per ricevere la componente elettrica ci si rivolge, considerando la elevata lunghezza d’onda in gioco, alle antenne cosi dette “elettricamente corte” sensibili all’intensita’ del campo elettrico. Queste consistono in un elemento capacitivo, piastra metallica o stilo, la cui elevatissima impedenza di uscita viene adattata mediante un sistema elettronico ( ad esempio la miniwhip) oppure mediante un trasformatore di impedenza in discesa (come ad esempio la maxiwhip).

 Per ricevere la componente magnetica possiamo invece utilizzare una antenna loop in aria o caricata con ferrite, anche questa "elettricamente corta", sensibile alla variazione dell’induzione magnetica, un fluxgate a nucleo saturato (magari approndiamo in un altro articolo…), un sensore ad effetto Hall oppure SQUID (Superconducting Quantum Interference Device) direttamente sensibili al campo magnetico.

 Il fluxgate e il sensore ad effetto di Hall possono essere utilizzati per frequenze al disotto dei 10 Hz. Lo SQUID puo’ essere utilizzato per le VLF ma la sua complessita’ lo rende indispensabile solo quando il parametro piu’ importante dell’antenna ricevente e’ quello dimensionale.

I loop caricati con ferrite sono altresi’ poco ingombranti ma soffrono di variazioni di sensibilita’ legate alla temperatura, non hanno una risposta lineare ai campi intensi ed hanno a volte problemi di calibrazione. I loop in aria sono dunque la scelta migliore quando le dimensioni fisiche non rappresentano il motivo principale di scelta.

Quella che descrivo in questo articolo e’ una antenna multiloop da 200 m di semplicissima realizzazione.

Una antenna multiloop consta di un filo di rame od altro materiale conduttore avvolto su di un telaio circolare o di altra forma geometrica ( da qui anche  il nome di "antenna a telaio"). Questo avvolgimento permette di ridurre le dimensioni fisiche dell’antenna medesima che altrimenti risulterebbero proibitive. Ad esempio un filo lungo 80 m puo’ essere avvolto in 20 spire su un telaio quadrato di 1 m di lato. Per 200 m di filio occorrerebbero 50 spire. Avvolgere una simile quantità di filo e’ indubbiamente alquanto impegnativo.

Nel web e nella letteratura tecnica vengono presentate di quando in quando soluzioni idonee a limitare l’impegno necessario alla realizzazione del loop. Una di queste soluzioni prevede per esempio l’utilizzo di flat cable per hard disk con il quale con poche spire puo’ essere avvolta una considerevole lunghezza di filo, avendo l’avvertenza di collegare tra loro i conduttori della piattina agli estremi dell’avvolgimento in maniera sfalsata (1 con 2, 2 con 3 ecc ) in modo da far rimanere liberi solo il primo e l’ultimo filo dell’intero avvolgimento. Analoche soluzioni fanno uso di cavi elettrici multipolari o di cavi di rete ethernet ad 8 conduttori cablati in maniera da realizzare un unico avvolgimento.

 Quest’ultima soluzione e’ particolarmente interessante per l’economicità del cavo di rete, ma presenta tuttavia l’inconveniente di dover collegare tra loro gli 8 conduttori all’estremità dell’avvolgimento. Quella che descrivo di seguito e’ una “semplificazione” della soluzione che fa uso di cavo di rete.

Ingredienti necessari.

 Quello che vi serve per la realizzazione del vostro loop e’ un cavo di rete gia’ cablato da 25 m, 4 ventose da cucina ( di quelle per appendere strofinacci) ed un circuito semplice semplice per collegare il tutto.

 Il cavo lo trovate a 8-9 euro in un qualsiasi negozio cinese cosi come le 4 ventose da cucina ( 2 euro il tutto).

 

 

Procedimento.

 Vi serve una finestra di vetro su cui applicare agli angoli le quattro ventose, poi avvolgete il cavo utilizzando i 4 ganci delle ventose come ancoraggi fino ad avere una cosa del genere.

 Per rendere il tutto piu’ stabile e rigido usate delle fascette di plastica per “insalamare” il fascio di cavi. Alla fine avrete un angolo dell’avvolgimento con i due connettori ethernet 8 poli.

 

 

 Qui utilizzate questo circuitino di “looppaggio”.

 

 

Bene, l’antenna e’ finita. Ora avete a disposizione un morsetto con le estremita’ di un multiloop da 200 m di filo a cui collegare il vostro ricevitore oppure, meglio, un amplificatore e poi il ricevitore/convertitore/scheda audio che preferite.

 

Qui sopra potere vedere il setup di ricezione con il preamplificatore ed il converter che saranno oggetto di altri articoli.

Con lo stesso procedimento potete fare antenne multiloop di varie dimensioni. Qui di seguito un'altra multiloop da 80 m fatta con cavo di rete intestato da 10 m su un quadrato di 50 cm di lato. Naturalmente le caratteristiche elettriche sono diverse.

 

 

Ma quali sono le caratteristiche di questa antenna?

 Vediamo un po, con un po di teoria e qualche misura cosa abbiamo per le mani.

Innanzitutto vediamo quale e’ il modello elettrico di una antenna loop:

Va e’ il generatore di segnale che rappresenta la differenza di potenziale derivata dalla captazione dell’onda incidente sull’antenna, Ea e’ un generatore di rumore termico, Ra e La sono la resistenza e l’induttanza dell’avvolgimento, Rr e’ la resistenza di radiazione e Ca e’ la capacità distribuita dell’avvolgimento. Possiamo calcolarci sia Ra sia La ma la cosa e’ complessa ed imprecisa, quindi semplicemente la misuriamo con un ohmetro ed un induttanzimetro.

Nel mio caso (ma la cosa puo’ variare in funzione della qualità del cavo impiegato, l'uso del rame e' cosa rara nei cavi cinesi.....) Ra =260 ohm e La = 10,5  14,9 mH. Con questi valori possiamo calcolarci la frequenza di turnover dell’antenna fa che vale :

 fa= Ra/(6,28 La)

che nel nostro caso e' uguale a 3940 2778 Hz

fa e’ la frequenza alla quale la reattanza induttiva uguaglia la resistenza Ra. Sotto questa frequenza il comportamento dell’antenna e’ prevalentemente resistivo ed al di sopra e’ prevalentemente induttivo.

Il significato pratco di questo valore e' quello di caratterizzare il comportamento al variare della frequenza dell'onda incidente: l'antenna scendera' gradualmente di sensibilita' al disotto della frequenza di turnover.

La resistenza di radiazione Rr e’ molto piu’ piccola delle altre impedenze in quanto stiamo trattando una antenna di dimensioni modeste in rapporto alla lunghezza d’onda dell’onda incidente. Possiamo quindi ometterla dal circuito. La Rr puo’ comunque essere calcolata con la formula di Watt :

Rr = 7,72 x 10-30 f4 N2 A2

dove N e’ il,numero delle spire ed A e’ l’ area di ogni spira.

Nel nostro caso abbiamo N=56 spire (il numero di spire del cavo moltiplicato 8, il numero dei conduttori) A=0,87 m2  che, per esempio alla frequenza di 50 KHz, porta avere una resistenza di radiazione Rr = 1,15 x10-7. Direi del tutto irrilevante!

La capacita' distribuita Ca risulta difficile da calcolare per una antenna con un numero di spire inferiore ai 100 e con l'avvolgimento avvolto, come nel nostro caso in maniera casuale. E' molto piu' facile, dopo aver costruito il loop, misurare la frequenza di risonanza  e quindi ricavare, conoscendo l'induttanza, la capacita' distribuita.

Fortunatamente la Ca non costituisce un problema cosi' grande quanto sembra. In un sistema ricevente a larga banda l'impedenza di ingresso e' molto bassa, dell'ordine di Ra. Questa bassa impedenza di ingresso shunta verso massa l'effetto di Ca, la quale risulta inoltre applicata in parallelo alla capacità di ingresso del ricevitore o del preamplificatore. Il preamplificatore proposto in un altro articolo, ottimo per l'utilizzo con questa antenna, ha per esempio una capacita' all'ingresso di circa 15000 pF. Il parallelo della Ca fa solo abbassare di poco la frequenza di taglio del filtro a PI greco ( circa 600 KHz). Visto che l'antenna la utilizziamo a frequenze molto piu'basse, fino a circa 60-70 KHz, questo non e' assolutamente un problema.

Prestazioni pratiche

Qui di seguito una schermata ottenuta con Spectrum Lab utilizzando una scheda audio USB con la nostra antenna ed il preamplificatore proposto. Si vedono chairamente le emittenti militari MSK.

Da notare che queste emittenti sono state ricevute con l'antenna posta sul vetro della finestra all'interno della mia abitazione. Non ho provato a posizionare l'antenna fuori casa in una zona maggiormente aperta.

Vi consilio vivamente di realizzare questa antenna, bastano pochi minuti, e di dotarla del preamplifacare proposto in un altro articolo.

 

Spero di essere stato utile.

73 de iw0dvv Mariano

 

Articolo Articolo  Storico Storico Stampa Stampa
 
# 1
ho disponibile ancora intatta una bobina da 10 anziche' da 25 ..... cosa suggerisci ?
73
Di  francesco  (inviato il 16/02/2013 @ 00:07:15)
# 2
Ciao, con 10 m di cavo puoi fare due cose:
1) una loop da 80 m di filo su di un lato di circa 50 cm (oppure con lato piu' lungo, il top che puoi fare e' un'unica spira da 2,5 m di lato circa)
2) pui unire un'altro cavo con un'accoppiatore che trovi nei negozi di materiale informatico in modo da aumentare la lunghezza.
Nell'articolo e' riportata la foto di un loop di 50 cm di lato: i risultati sono buoni anche se naturalmente il segnale e' piu' basso rispetto a 25 m.
73 de iw0dvv Mariano
Di  mariano  (inviato il 17/02/2013 @ 14:56:31)
# 3
Complimenti per il tuo articolo.Molto bello e descritto bene.
Volevo farti 2 domande(ahimè da profano):
1)prendendo spunto dal tuo progetto ho realizzato l'antenna ma rettangolare (4mx2m) per arrivare a 40m(quindi teoricamente 4x40:160). possibile questa configurazione rettangolare?(dai primi test pare che vada bene)
2)l'impedenza del cavo dovrebbe essere 100ohm:sarebbe utile interporre un balun a un ricevitore con solo attacco x coassiale a 50?
Grazie in anticipo
Di  Luigi  (inviato il 01/12/2014 @ 00:10:25)
# 4
http://air-radiorama.blogspot.it/2016/01/preamplificatore-per-antenna-ad-alta.html?m=1
Hai una basetta già pronta ?
Di  gabriele  (inviato il 13/01/2016 @ 09:22:40)
# 5
It won't be an exaggeration to say that OnePlus 3 is a powerhouse as it is equipped with a Qualcomm Snapdragon 820 chipset that is paired with the Adreno 530 graphics.
Di  Luxury iPhone 7 Cases  (inviato il 23/06/2016 @ 10:48:20)
# 6
No one will be able to convince him that he can't compete until he takes the field and tries for himself. "I believe that if the coaches looked past my age and just let me play football," he says, "I'd steal someone's position."
Di  Cheap Football Boots 2016  (inviato il 18/11/2016 @ 06:49:18)
# 7
86Angelo
Di  Demetria  (inviato il 29/08/2017 @ 20:14:29)
# 8
Cedric04
Di  Gennie  (inviato il 03/11/2017 @ 15:08:49)
# 9
HueySmall
Di  Bonita  (inviato il 22/11/2017 @ 13:44:53)
# 10
en.wikipedia.org wiki Personally_identifiable_information RK=2 RS=qT5M11BvXH8ok1vDlBc6cfsReTw
[url=http://www.recoveryvaults.com/res/free-file-recovery-sd-card.html]free file recovery sd card[/url]
free file recovery sd card
Di  free file recovery sd card  (inviato il 23/01/2018 @ 12:56:05)
# 11
p2fptq Major thanks for the post.Really looking forward to read more. Really Great.
Di  yopute momde  (inviato il 30/01/2018 @ 08:12:31)
# 12
YlhF0q Thanks so much for the blog.Really thank you! Really Great.
Di  fake view  (inviato il 30/01/2018 @ 08:23:19)
# 13
SBZjeY It is in reality a great and useful piece of info. I am satisfied that you shared this helpful tidbit with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing.
Di  tits tits tits  (inviato il 30/01/2018 @ 08:25:14)
# 14
j4O30S Links I am continually browsing online for posts that can help me. Thank you!
Di  fake view  (inviato il 30/01/2018 @ 08:28:28)
# 15
It as essentially a cool and beneficial piece of information. I am content which you just shared this valuable data with us. Please hold us informed like this. Thank you for sharing.
Di  Teaching Jobs in Pune  (inviato il 31/01/2018 @ 11:35:34)
# 16
Thanks for the article.Really looking forward to read more. Much obliged.
Di  בשר בד"ץ ”  (inviato il 31/01/2018 @ 15:41:55)
# 17
nonetheless, you command get bought an shakiness over
Di  xyz  (inviato il 01/02/2018 @ 06:56:48)
# 18
I truly appreciate this blog.Really looking forward to read more. Really Great.
Di  VIP Financing Solutions  (inviato il 01/02/2018 @ 12:21:58)
# 19
Salaam everyone. May Allah give peace, Love and Harmony in your lives for the NEW YEAR.
Di  visit website  (inviato il 02/02/2018 @ 17:09:56)
# 20
Wow, incredible blog format! How long have you ever been blogging for? you make running a blog glance easy. The overall glance of your site is excellent, let alone the content material!
Di  black poker cards  (inviato il 03/02/2018 @ 11:48:19)
# 21
pretty beneficial stuff, overall I feel this is worth a bookmark, thanks
Di  plazas en Qatar  (inviato il 03/02/2018 @ 13:55:06)
# 22
This is one awesome blog article. Want more.
Di  search engine optimization  (inviato il 04/02/2018 @ 12:48:32)
# 23
Very nice blog post. I definitely love this site. Keep it up!
Di  guaranteed seo  (inviato il 04/02/2018 @ 22:15:36)
# 24
Fantastic blog post.Really looking forward to read more. Want more.
Di  buy probate house with cash quickly dallas  (inviato il 05/02/2018 @ 18:34:21)
# 25
Wow, fantastic blog structure! How long have you been running a blog for? you made blogging glance easy. The full look of your web site is great, let alone the content!
Di  http://www.livelongrocks.com  (inviato il 05/02/2018 @ 18:48:19)
# 26
Say, you got a nice article.Really looking forward to read more. Want more.
Di  mycrickethighlights  (inviato il 06/02/2018 @ 04:16:45)
# 27
When I initially commented I clicked the Notify me when new comments are added checkbox and now each time a comment
Di  games for kids to play  (inviato il 06/02/2018 @ 13:58:35)
# 28
I think this is a real great article post. Awesome.
Di  شهرزاد س  (inviato il 07/02/2018 @ 13:02:58)
# 29
the content. You are an expert in this topic! Take a look at my web blog Expatriate life in Spain (Buddy)
Di  دانلود ش  (inviato il 07/02/2018 @ 13:27:00)
# 30
If you dont mind, where do you host your blog? I am searching for a very good web host and your webpage seams to be extremely fast and up all the time
Di  muxe tokenized platform  (inviato il 07/02/2018 @ 19:32:19)
# 31
A big thank you for your blog article. Much obliged.
Di  abnehmenpillen  (inviato il 07/02/2018 @ 22:52:18)
# 32
Thanks a lot for sharing this with all of us you actually know what you are talking about! Bookmarked. Kindly also visit my web site =). We could have a link exchange arrangement between us!
Di  furnace repair vancouver  (inviato il 07/02/2018 @ 23:05:07)
# 33
Thankyou for all your efforts that you have put in this. very interesting information.
Di  property maintenance Vancouver  (inviato il 08/02/2018 @ 08:58:53)
# 34
This very blog is without a doubt entertaining additionally factual. I have discovered helluva helpful stuff out of it. I ad love to come back again and again. Thanks!
Di  Tacos  (inviato il 09/02/2018 @ 13:09:57)
# 35
Just Browsing While I was browsing today I saw a excellent post about
Di  15 Minute Manifestation  (inviato il 09/02/2018 @ 23:11:05)
# 36
You ave made some good points there. I looked on the internet for more information about the issue and found most individuals will go along with your views on this site.
Di  sex toys in nyc  (inviato il 10/02/2018 @ 09:12:12)
# 37
wow, awesome blog.Thanks Again. Want more.
Di  دانلود ش  (inviato il 12/02/2018 @ 12:28:10)
# 38
Wow! I cant think I have found your weblog. Very useful information.
Di  TOGEL ONLINE  (inviato il 12/02/2018 @ 13:03:10)
# 39
Very informative blog post. Cool.
Di  CRECSO Fashion  (inviato il 13/02/2018 @ 17:03:52)
# 40
Very nice post. I just stumbled upon your weblog and wanted to say that I have truly enjoyed browsing your blog posts. After all I all be subscribing to your feed and I hope you write again very soon!
Di  bangles  (inviato il 13/02/2018 @ 17:14:09)
# 41
Make sure that this blog will always exist.
Di  West Hollywood Realtor  (inviato il 14/02/2018 @ 13:59:52)
# 42
This very blog is obviously entertaining and besides informative. I have discovered a bunch of handy advices out of this amazing blog. I ad love to visit it every once in a while. Thanks a bunch!
Di  فصل سوم ش  (inviato il 15/02/2018 @ 14:28:47)
# 43
Im thankful for the blog article.Much thanks again. Fantastic.
Di  ViralTycoon  (inviato il 15/02/2018 @ 23:52:27)
# 44
Enjoyed every bit of your blog post.Thanks Again.
Di  (*UY _(M*@U)(*&~@)(*&#  (inviato il 16/02/2018 @ 16:56:11)
# 45
navigate to this website How come my computer does not register the other computers in the network?
Di  EXO profile  (inviato il 16/02/2018 @ 17:08:37)
# 46
Say, you got a nice blog article.Really thank you! Really Great.
Di  3d print design  (inviato il 17/02/2018 @ 12:43:57)
# 47
Wow, awesome blog format! How long have you been blogging for? you make blogging look easy. The whole look of your web site is fantastic, let alone the content material!
Di  girls night out  (inviato il 17/02/2018 @ 13:18:09)
# 48
Really appreciate you sharing this blog article.Really looking forward to read more. Much obliged.
Di  quickest way to lose weight after pregnancy  (inviato il 17/02/2018 @ 23:35:51)
# 49
There is apparently a bunch to realize about this. I assume you made certain good points in features also.
Di  canlı bahis siteleri  (inviato il 18/02/2018 @ 09:49:17)
# 50
mine. Please shoot me an email if interested. Thank you!
Di  bahis siteleri  (inviato il 18/02/2018 @ 20:07:49)
# 51
I think this is a real great blog post. Will read on...
Di  ผลิตสบู&  (inviato il 19/02/2018 @ 22:11:10)
# 52
The best and clear News and why it means a good deal.
Di  for more information  (inviato il 19/02/2018 @ 22:18:44)
# 53
I really enjoy the article.Thanks Again. Fantastic.
Di  Vancouver SEO  (inviato il 20/02/2018 @ 13:50:47)
# 54
Is not it amazing whenever you discover a fantastic article? My personal web browsings seem full.. thanks. Respect the admission you furnished.. Extremely valuable perception, thanks for blogging..
Di  Benzoylurea Pesticide  (inviato il 20/02/2018 @ 13:52:16)
# 55
Some genuinely select posts on this website , saved to bookmarks.
Di  glaucoma  (inviato il 20/02/2018 @ 23:57:59)
# 56
A round of applause for your blog post.Really thank you! Will read on...
Di  umbrellas for women  (inviato il 21/02/2018 @ 17:51:56)
# 57
This very blog is definitely entertaining additionally factual. I have picked many interesting advices out of this blog. I ad love to go back over and over again. Thanks a bunch!
Di  Star  (inviato il 21/02/2018 @ 19:59:34)
# 58
There as certainly a lot to learn about this topic. I love all the points you have made.
Di  most affordable top rated expert cv services calga  (inviato il 22/02/2018 @ 06:23:25)
# 59
I'а†ve recently started a site, the information you offer on this site has helped me tremendously. Thank you for all of your time & work.
Di  toronto online reputation management  (inviato il 22/02/2018 @ 16:45:07)
# 60
Major thankies for the blog article.Much thanks again. Much obliged.
Di  فصل سوم ش  (inviato il 23/02/2018 @ 11:43:09)
# 61
I appreciate you sharing this post.Really looking forward to read more. Great.
Di  ski shades  (inviato il 23/02/2018 @ 13:55:49)
# 62
Thanks again for the article.Thanks Again. Awesome.
Di  Private Jets  (inviato il 23/02/2018 @ 21:53:24)
# 63
I value the post.Thanks Again. Fantastic.
Di  buy cbd oil tulsa  (inviato il 26/02/2018 @ 13:29:54)
# 64
Wow, fantastic blog layout! How long have you been blogging for? you make blogging look easy. The overall look of your website is wonderful, as well as the content!. Thanks For Your article about &.
Di  BDB  (inviato il 26/02/2018 @ 16:11:11)
# 65
Thanks-a-mundo for the blog post.Really thank you! Want more.
Di  auto spa north vancouver  (inviato il 27/02/2018 @ 01:09:28)
# 66
ClaraSmall
Di  Monte  (inviato il 27/02/2018 @ 03:20:14)
# 67
Looking forward to reading more. Great blog article. Keep writing.
Di  cbd hemp oil michigan  (inviato il 27/02/2018 @ 12:23:27)
# 68
Thank you pertaining to sharing the following great subject matter on your website. I ran into it on google. I am going to check to come back after you publish additional aricles.
Di  commission  (inviato il 27/02/2018 @ 22:26:23)
# 69
It is tremendous blog, I desire to be like you
Di  comprar viagra  (inviato il 28/02/2018 @ 12:17:17)
# 70
Fantastic blog post.Thanks Again. Will read on...
Di  Read Full Report  (inviato il 28/02/2018 @ 17:26:01)
# 71
Very good information. Lucky me I ran across your site by chance (stumbleupon). I have book-marked it for later!
Di  cpap machine  (inviato il 28/02/2018 @ 17:34:35)
# 72
This tends to possibly be pretty beneficial for a few of the employment I intend to you should not only with my blog but
Di  strippers  (inviato il 28/02/2018 @ 21:41:14)
# 73
______
Di  Erica  (inviato il 28/02/2018 @ 22:23:18)
# 74
Really enjoyed this blog.Really looking forward to read more. Will read on
Di  kupit' gostinichnye cheki v moskve  (inviato il 28/02/2018 @ 22:45:47)
# 75
Looking forward to reading more. Great blog article.Really looking forward to read more. Cool.
Di  123movies  (inviato il 01/03/2018 @ 02:39:07)
# 76
Please forgive my English.You completed various good points there. I did a search on the subject matter and found the majority of people will consent with your blog.
Di  visit website  (inviato il 01/03/2018 @ 12:43:24)
# 77
Well, with only three games left in the tank and that this could turn out to
Di  Locksmith Tampa  (inviato il 01/03/2018 @ 21:38:04)
# 78
We have joined your feed and show to seeking even more of your wonderful post. Also, We have shared your site with my support systems!
Di  Kitchen Cleaner  (inviato il 01/03/2018 @ 22:45:21)
# 79
food manufacturing plants in alabama
Di  Sherrill  (inviato il 02/03/2018 @ 09:23:12)
# 80
no deposit casino view of Three Gorges | Wonder Travel Blog
Di  this website  (inviato il 02/03/2018 @ 12:45:32)
# 81
Really appreciate you sharing this blog post.Really thank you! Really Great.
Di  snake lovers  (inviato il 02/03/2018 @ 21:39:19)
# 82
RashadSmall
Di  Emilia  (inviato il 03/03/2018 @ 02:29:19)
# 83
I appreciate you sharing this article post. Want more.
Di  โรงงานผ&  (inviato il 03/03/2018 @ 06:37:39)
# 84
_____ seo
Di  Carey  (inviato il 04/03/2018 @ 21:30:00)
# 85
auswelllife
Di  Amee  (inviato il 05/03/2018 @ 11:38:10)
# 86
Thanks a lot for the blog article.Really thank you! Really Great.
Di  Porn Gaming Sites  (inviato il 05/03/2018 @ 16:38:31)
# 87
We all talk a little about what you should speak about when is shows correspondence to because Perhaps this has more than one meaning.
Di  top 10 porn sites  (inviato il 05/03/2018 @ 17:13:58)
# 88
_________ _______
Di  Grady  (inviato il 05/03/2018 @ 17:38:42)
# 89
style is awesome, keep doing what you are doing!
Di  visit website  (inviato il 06/03/2018 @ 13:52:32)
# 90
Great article. Awesome.
Di  diaper bag backpacks  (inviato il 06/03/2018 @ 18:04:43)
# 91
we like to honor several other net internet sites around the web, even though they aren
Di  15 Minute Manifestation  (inviato il 06/03/2018 @ 18:11:41)
# 92
dieta de la luna
Di  Ana  (inviato il 07/03/2018 @ 00:47:13)
# 93
auswelllife
Di  Velda  (inviato il 07/03/2018 @ 15:27:58)
# 94
Thanks for sharing, this is a fantastic blog article. Keep writing.
Di  Tarot Reading  (inviato il 07/03/2018 @ 17:42:55)
# 95
You have got a really good layout for your blog i want it to work with on my web page too
Di  champions league  (inviato il 07/03/2018 @ 17:53:03)
# 96
______
Di  Joann  (inviato il 08/03/2018 @ 09:51:36)
# 97
Really informative blog post.Really thank you! Much obliged.
Di  SEX VIDEOS  (inviato il 08/03/2018 @ 13:23:59)
# 98
auswelllife
Di  Stephany  (inviato il 09/03/2018 @ 08:36:27)
# 99
Appreciate you sharing, great blog.Really thank you! Keep writing.
Di  bird food  (inviato il 09/03/2018 @ 12:11:54)
# 100
Studying this write-up the donate of your time
Di  vancouver on page optimization  (inviato il 09/03/2018 @ 12:25:06)
# 101
Thanks so much for the article.Much thanks again. Really Cool.
Di  dispensary near me  (inviato il 09/03/2018 @ 22:24:55)
# 102
This blog is obviously cool as well as diverting. I have discovered helluva useful things out of this source. I ad love to visit it again soon. Cheers!
Di  black hairstylist  (inviato il 09/03/2018 @ 23:28:18)
# 103
I value the blog article.Much thanks again.
Di  walls need love  (inviato il 10/03/2018 @ 07:45:11)
# 104
Thanks so much for the blog post.Really looking forward to read more. Really Great.
Di  mls bitcoinclub  (inviato il 10/03/2018 @ 08:42:03)
# 105
sheep placenta
Di  Tesha  (inviato il 10/03/2018 @ 20:00:54)
# 106
______________
Di  Chang  (inviato il 11/03/2018 @ 02:12:43)
# 107
________
Di  Makayla  (inviato il 11/03/2018 @ 04:19:24)
# 108
______________
Di  Octavia  (inviato il 11/03/2018 @ 07:31:01)
# 109
_______________________
Di  Quyen  (inviato il 11/03/2018 @ 14:02:45)
# 110
facebook canvas
Di  Bettina  (inviato il 11/03/2018 @ 19:04:19)
# 111
__________
Di  Deborah  (inviato il 11/03/2018 @ 23:37:21)
# 112
___________
Di  Danielle  (inviato il 12/03/2018 @ 01:29:59)
# 113
BennettChief
Di  Kristie  (inviato il 12/03/2018 @ 02:56:15)
# 114
___________
Di  Heike  (inviato il 12/03/2018 @ 06:36:13)
# 115
_______ facebook
Di  Sherman  (inviato il 12/03/2018 @ 06:52:06)
# 116
It as great that you are getting ideas from this piece of writing as well as from our argument made at this time.
Di  Document Management Solutions  (inviato il 12/03/2018 @ 15:32:38)
# 117
Muchos Gracias for your article post. Cool.
Di  motivation for affiliate online business  (inviato il 12/03/2018 @ 20:24:51)
# 118
______ google display network
Di  Kenton  (inviato il 12/03/2018 @ 20:48:45)
# 119
_______
Di  Bonnie  (inviato il 13/03/2018 @ 15:27:25)
# 120
Respect to post author, some fantastic info .
Di  best dress for gift  (inviato il 13/03/2018 @ 18:18:23)
# 121
______
Di  Jung  (inviato il 13/03/2018 @ 23:51:09)
# 122
remarketing
Di  Mallory  (inviato il 14/03/2018 @ 00:48:37)
# 123
__________
Di  Mari  (inviato il 14/03/2018 @ 02:13:21)
# 124
_______
Di  Joseph  (inviato il 14/03/2018 @ 02:16:35)
# 125
______
Di  Roma  (inviato il 14/03/2018 @ 08:17:26)
# 126
___________
Di  Ingeborg  (inviato il 14/03/2018 @ 11:45:38)
# 127
___________
Di  Damian  (inviato il 14/03/2018 @ 11:56:30)
# 128
Very neat post.Thanks Again. Will read on...
Di  underwear  (inviato il 14/03/2018 @ 14:16:05)
# 129
pretty handy material, overall I consider this is really worth a bookmark, thanks
Di  lista casino svenska  (inviato il 14/03/2018 @ 14:24:51)
# 130
______
Di  Willis  (inviato il 14/03/2018 @ 20:57:54)
# 131
I value the article.Really thank you! Cool.
Di  bride squad shirts  (inviato il 15/03/2018 @ 00:31:16)
# 132
google maps
Di  Carmen  (inviato il 15/03/2018 @ 08:20:59)
# 133
your RSS. I don at know why I am unable to subscribe to it. Is there anyone else having similar RSS issues? Anyone that knows the answer can you kindly respond? Thanks!!
Di  for more information  (inviato il 15/03/2018 @ 14:31:14)
# 134
Your content is excellent but with pics and videos, this blog could undeniably be one of the best in its field.
Di  download cartoon hd apk  (inviato il 15/03/2018 @ 16:15:13)
# 135
same comment. Is there a way you are able to remove me
Di  visit website  (inviato il 15/03/2018 @ 17:10:31)
# 136
When some one searches for his necessary thing, therefore he/she needs to be available that in detail, therefore that thing is maintained over here.
Di  for more information  (inviato il 15/03/2018 @ 19:55:07)
# 137
I appreciate you sharing this article post.Thanks Again. Cool.
Di  โรงงานผ&  (inviato il 15/03/2018 @ 22:23:01)
# 138
Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning this article plus the rest of the site is also very good.
Di  โรงงานส&  (inviato il 15/03/2018 @ 22:29:59)
# 139
I value the blog post.Much thanks again. Will read on
Di  click here  (inviato il 16/03/2018 @ 00:14:54)
# 140
__________
Di  Katlyn  (inviato il 16/03/2018 @ 00:27:18)
# 141
Thank you ever so for you blog.Really thank you! Really Great.
Di  Siyatha  (inviato il 16/03/2018 @ 00:58:52)
# 142
Really enjoyed this blog article.Thanks Again. Keep writing.
Di  Brisbane Stock Photos  (inviato il 16/03/2018 @ 01:25:46)
# 143
This article has truly peaked my interest. I am going to take a note of your site and keep checking for new details about once per week. I opted in for your RSS feed too.
Di  ATHENS PORNSTARS  (inviato il 16/03/2018 @ 02:31:39)
# 144
nike parkour shoes Secure Document Storage Advantages | West Coast Archives
Di  create a youtube channel  (inviato il 16/03/2018 @ 03:50:06)
# 145
I cannot thank you enough for the article.Much thanks again. Awesome.
Di  janitorial companies abbotsford  (inviato il 16/03/2018 @ 08:49:11)
# 146
It as hard to come by educated people about this topic, but you seem like you know what you are talking about! Thanks
Di  comertial  (inviato il 16/03/2018 @ 09:14:35)
# 147
___________
Di  Wilbert  (inviato il 16/03/2018 @ 10:17:46)
# 148
Really informative blog.Really thank you! Will read on...
Di  service image  (inviato il 16/03/2018 @ 11:28:09)
# 149
Really appreciate you sharing this blog article.Really looking forward to read more. Really Cool.
Di  repairs and maintenance  (inviato il 16/03/2018 @ 14:46:49)
# 150
Awesome blog article.Really looking forward to read more. Will read on...
Di  image property  (inviato il 16/03/2018 @ 18:19:48)
# 151
Great, thanks for sharing this blog.Really looking forward to read more. Fantastic.
Di  all property maintenance  (inviato il 16/03/2018 @ 20:58:34)
# 152
Wow! Thank you! I continually wanted to write on my blog something like that. Can I include a fragment of your post to my site?
Di  Best Automotive Led Light Shop 2018  (inviato il 16/03/2018 @ 21:04:02)
# 153
Really enjoyed this blog article.Thanks Again. Cool.
Di  Knee sleeve  (inviato il 16/03/2018 @ 23:38:53)
# 154
A round of applause for your blog.Much thanks again. Want more.
Di  Daftar PokerCC Login  (inviato il 17/03/2018 @ 02:20:45)
# 155
Really informative article post.Thanks Again.
Di  maitenence  (inviato il 17/03/2018 @ 07:44:45)
# 156
_______________________
Di  Rae  (inviato il 17/03/2018 @ 18:46:37)
# 157
Really enjoyed this blog.Thanks Again. Keep writing.
Di  lip plumper buy online  (inviato il 17/03/2018 @ 23:24:50)
# 158
Super-Duper site! I am loving it!! Will come back again. I am bookmarking your feeds also
Di  Free Wish Promo Code  (inviato il 17/03/2018 @ 23:27:32)
# 159
Im thankful for the post. Really Cool.
Di  musical instruments shop near me  (inviato il 18/03/2018 @ 02:05:51)
# 160
google analytics id ___
Di  Francesca  (inviato il 18/03/2018 @ 09:10:05)
# 161
Im thankful for the blog post.Much thanks again. Want more.
Di  syphilis  (inviato il 18/03/2018 @ 10:15:01)
# 162
______
Di  Vallie  (inviato il 18/03/2018 @ 11:23:02)
# 163
Hey, thanks for the post.Really looking forward to read more. Much obliged.
Di  herpes  (inviato il 18/03/2018 @ 12:58:04)
# 164
Major thanks for the article.Really looking forward to read more.
Di  shower water filter  (inviato il 18/03/2018 @ 15:41:56)
# 165
google search console
Di  Kirby  (inviato il 18/03/2018 @ 17:26:17)
# 166
Major thankies for the post.Much thanks again. Awesome.
Di  shower head and hose  (inviato il 18/03/2018 @ 18:25:57)
# 167
Thanks for the blog.Much thanks again. Awesome.
Di  bahistadyum.com  (inviato il 18/03/2018 @ 18:45:52)
# 168
I really enjoy the blog.Thanks Again. Really Great.
Di  sushi maker  (inviato il 18/03/2018 @ 21:09:19)
# 169
Thank you ever so for you article.Really looking forward to read more. Great.
Di  bahis  (inviato il 18/03/2018 @ 23:54:01)
# 170
Im thankful for the blog article.Thanks Again. Really Cool.
Di  online bahis  (inviato il 19/03/2018 @ 02:38:32)
# 171
__________
Di  Zane  (inviato il 19/03/2018 @ 03:14:03)
# 172
_______________
Di  Elvia  (inviato il 19/03/2018 @ 13:52:10)
# 173
content marketing
Di  Hassan  (inviato il 19/03/2018 @ 14:03:40)
# 174
Very good blog article. Awesome.
Di  Promo Code For April 2018  (inviato il 19/03/2018 @ 20:29:45)
# 175
This excellent website really has all the information I wanted about this subject and didn at know who to ask.
Di  ISTOSELIDES  (inviato il 19/03/2018 @ 20:31:07)
# 176
I am so grateful for your blog article.Really thank you! Want more.
Di  Airsoft  (inviato il 19/03/2018 @ 23:14:18)
# 177
Say, you got a nice blog article. Want more.
Di  SEO VANCOUVER  (inviato il 20/03/2018 @ 01:58:39)
# 178
I truly appreciate this article. Really Great.
Di  SEO VANCOUVER  (inviato il 20/03/2018 @ 07:27:31)
# 179
Major thankies for the article.Really thank you! Cool.
Di  SEO VANCOUVER  (inviato il 20/03/2018 @ 10:16:09)
# 180
Major thankies for the blog.Thanks Again. Much obliged.
Di  SEO VANCOUVER  (inviato il 20/03/2018 @ 12:57:12)
# 181
There as certainly a great deal to find out about this topic. I like all the points you have made.
Di  small business financing  (inviato il 20/03/2018 @ 13:03:38)
# 182
Looking forward to reading more. Great blog.Much thanks again. Really Cool.
Di  SEO VANCOUVER  (inviato il 20/03/2018 @ 15:40:31)
# 183
I really like and appreciate your article. Fantastic.
Di  SEO VANCOUVER  (inviato il 20/03/2018 @ 18:26:14)
# 184
A round of applause for your article post. Keep writing.
Di  SEO VANCOUVER  (inviato il 20/03/2018 @ 21:14:25)
# 185
Im thankful for the blog.Really looking forward to read more. Fantastic.
Di  SEO VANCOUVER  (inviato il 21/03/2018 @ 00:04:32)
# 186
Very neat blog article.Much thanks again. Really Cool.
Di  SEO VANCOUVER  (inviato il 21/03/2018 @ 02:54:42)
# 187
I really like and appreciate your article post.Much thanks again. Much obliged.
Di  SEO VANCOUVER  (inviato il 21/03/2018 @ 08:30:44)
# 188
Im thankful for the article.Much thanks again. Really Great.
Di  SEO VANCOUVER  (inviato il 21/03/2018 @ 11:17:24)
# 189
Thanks a lot for the blog article.Thanks Again. Really Cool.
Di  SEO VANCOUVER  (inviato il 21/03/2018 @ 14:06:45)
# 190
Thanks for the post.Much thanks again. Will read on...
Di  SEO VANCOUVER  (inviato il 21/03/2018 @ 16:54:22)
# 191
You made some good points there. I looked on the internet for the subject and found most guys will consent with your website.
Di  go to  (inviato il 21/03/2018 @ 18:46:39)
# 192
Really informative blog article.Really looking forward to read more. Want more.
Di  Alat Pengaduk Adonan  (inviato il 21/03/2018 @ 19:38:57)
# 193
Thanks a lot for the blog post.Much thanks again. Fantastic.
Di  find a kennel  (inviato il 21/03/2018 @ 22:24:13)
# 194
Thanks for the article.Much thanks again. Cool.
Di  Agen Poker Online  (inviato il 22/03/2018 @ 01:12:21)
# 195
My brother recommended I might like this website. He was totally right. This post actually made my day. You cann at imagine simply how much time I had spent for this information! Thanks!
Di  amoxil.net  (inviato il 22/03/2018 @ 12:51:17)
# 196
Maybe that is you! Looking ahead to look you.
Di  visit website  (inviato il 22/03/2018 @ 15:35:48)
# 197
Wow, amazing blog layout! How long have you been blogging for? you make blogging look easy. The overall look of your site is excellent, let alone the content!. Thanks For Your article about sex.
Di  to learn more  (inviato il 22/03/2018 @ 18:17:11)
# 198
Thanks again for the blog post.Much thanks again. Cool.
Di  click here  (inviato il 22/03/2018 @ 20:57:50)
# 199
Muchos Gracias for your article post.Thanks Again. Keep writing.
Di  Medicare Supplement Plans 2018  (inviato il 22/03/2018 @ 23:38:41)
# 200
I value the article post.Thanks Again. Want more.
Di  Spanischkurs für Fortgeschrittene  (inviato il 23/03/2018 @ 05:01:40)
# 201
Thanks , I ave recently been looking for info about this subject for ages and yours is the greatest I have discovered so far. But, what about the conclusion? Are you sure about the source?
Di  manfaat buah kurma bagi kesehatan  (inviato il 23/03/2018 @ 06:15:26)
# 202
Inspiring story there. What occurred after? Thanks!
Di  letras corporeas  (inviato il 23/03/2018 @ 23:46:26)
# 203
Right now it seems like BlogEngine is the preferred blogging platform out there right now. (from what I ave read) Is that what you are using on your blog?
Di  Situs Judi Online Terpercaya  (inviato il 26/03/2018 @ 13:10:36)
# 204
This unique blog is really cool and besides informative. I have chosen many interesting advices out of this blog. I ad love to come back over and over again. Thanks!
Di  solitaire free  (inviato il 26/03/2018 @ 15:51:28)
# 205
This is very interesting, You are a very skilled blogger. I have joined your feed and look forward to seeking more of your excellent post. Also, I ave shared your site in my social networks!
Di  detective agency in Bangalore  (inviato il 26/03/2018 @ 18:32:16)
# 206
That could be the good reason that pay check services are becoming quite popular super real the challenge
Di  for more info  (inviato il 26/03/2018 @ 21:12:30)
# 207
Really appreciate you sharing this article.Thanks Again. Cool.
Di  venta de hidrolimpiadoras  (inviato il 26/03/2018 @ 22:51:36)
# 208
Some genuinely interesting information, well written and generally user friendly.
Di  this website  (inviato il 26/03/2018 @ 23:48:22)
# 209
your host? I want my site loaded up as quickly as yours lol
Di  ฉีดฟิลเ&  (inviato il 27/03/2018 @ 09:43:24)
# 210
Im thankful for the blog post.Much thanks again. Want more.
Di  charmdate  (inviato il 27/03/2018 @ 10:01:17)
# 211
of money in getting high quality Search engine optimization software if you begin
Di  for more information  (inviato il 27/03/2018 @ 12:20:27)
# 212
Thanks so much for the blog post.Thanks Again. Cool.
Di  free chat with russian girls  (inviato il 27/03/2018 @ 16:28:31)
# 213
There is perceptibly a bunch to know about this. I suppose you made certain nice points in features also.
Di  southern girls vs northern girls  (inviato il 27/03/2018 @ 19:05:55)
# 214
Im obliged for the blog article.Thanks Again. Cool.
Di  chnlove scam  (inviato il 27/03/2018 @ 21:35:30)
# 215
Very amusing thoughts, well told, everything is in its place:D
Di  charmdate  (inviato il 28/03/2018 @ 00:08:58)
# 216
Im obliged for the blog post.Really looking forward to read more. Fantastic.
Di  single russian woman  (inviato il 28/03/2018 @ 02:41:16)
# 217
You are my inspiration , I have few blogs and infrequently run out from to brand.
Di  this website  (inviato il 28/03/2018 @ 09:27:42)
# 218
Very informative post.Much thanks again. Great.
Di  15 Minute Manifestation Reviews  (inviato il 28/03/2018 @ 10:52:57)
# 219
Major thanks for the blog.Much thanks again.
Di  1 Hour Belly Blast Diet  (inviato il 28/03/2018 @ 11:03:39)
# 220
You actually make it appear really easy along with your presentation however I find this matter to be really something
Di  xbox  (inviato il 28/03/2018 @ 11:54:32)
# 221
Thanks for helping out, superb info. аЂа‹аЂ Hope is the denial of reality.аЂ аЂа› by Margaret Weis.
Di  this guide  (inviato il 29/03/2018 @ 09:24:47)
# 222
not only should your roof protect you from the elements.
Di  dry cleaner toronto  (inviato il 29/03/2018 @ 10:31:04)
# 223
Thank you for your post.Really looking forward to read more. Cool.
Di  The Red Tea Detox  (inviato il 29/03/2018 @ 11:18:44)
# 224
WoW decent article. Can I hire you to guest write for my blog? If so send me an email!
Di  dropship turnkey website  (inviato il 29/03/2018 @ 11:36:42)
# 225
Very excellent info can be found on web site.
Di  backlight  (inviato il 29/03/2018 @ 12:41:11)
# 226
Very good blog.Thanks Again. Really Cool.
Di  OCTG pipe  (inviato il 29/03/2018 @ 13:47:14)
# 227
Utterly indited content, Really enjoyed looking through.
Di  china manufacturing  (inviato il 29/03/2018 @ 14:52:30)
# 228
Thanks for an explanation. All ingenious is simple.
Di  click here  (inviato il 29/03/2018 @ 15:58:39)
# 229
This site was how do I say it? Relevant!! Finally I ave found something which helped me. Thank you!
Di  deep wave hair weave  (inviato il 29/03/2018 @ 17:03:47)
# 230
I reckon something genuinely interesting about your blog so I saved to bookmarks.
Di  Double Bubble  (inviato il 29/03/2018 @ 18:08:36)
# 231
is said to be a distraction. But besides collecting I also play in these shoes.
Di  SAP HANA Technology 2.0 Certificaion  (inviato il 29/03/2018 @ 19:14:08)
# 232
Really Superb A round of applause for your blog. Thanks All over again. Keep writing.
Di  walgreens coupon  (inviato il 29/03/2018 @ 20:19:14)
# 233
google display network
Di  Rae  (inviato il 05/04/2018 @ 01:58:15)
# 234
There is certainly a great deal to learn about this topic. I like all the points you made.
Di  Raphael Grandjean neuchatel  (inviato il 06/04/2018 @ 20:50:37)
# 235
Thank you for your blog article.Thanks Again. Fantastic.
Di  gemeinschaft  (inviato il 07/04/2018 @ 20:02:35)
# 236
Very good blog article.Really thank you!
Di  eCom Profit Sniper Reviews  (inviato il 12/04/2018 @ 23:07:27)
# 237
Ita??a?аАа’аАТ‚аЂ s really a cool and helpful piece of information. I am glad that you simply shared this useful info with us. Please stay us informed like this. Thank you for sharing.
Di  sintomas de la andropausia  (inviato il 13/04/2018 @ 13:14:58)
# 238
You can certainly see your enthusiasm within the paintings you write. The sector hopes for even more passionate writers like you who are not afraid to say how they believe. Always follow your heart.
Di  eCom Profit Sniper Reviews  (inviato il 13/04/2018 @ 20:14:59)
# 239
This awesome blog is without a doubt entertaining as well as diverting. I have picked a lot of useful things out of this blog. I ad love to go back every once in a while. Thanks a lot!
Di  Air Conditioning in Scarborough  (inviato il 19/04/2018 @ 08:16:13)
# 240
This is very interesting, You are a very skilled blogger. I have joined your rss feed and look forward to seeking more of your wonderful post. Also, I have shared your website in my social networks!
Di  how to get rid of acid reflux in throat during pre  (inviato il 24/04/2018 @ 08:12:37)
# 241
Major thankies for the article.Really thank you! Really Great.
Di  thailand massage  (inviato il 26/04/2018 @ 16:44:43)
# 242
Wow, marvelous weblog structure! How lengthy have you been running a blog for? you made running a blog look easy. The full look of your site is excellent, let alone the content material!
Di  xcom 2 character pool download  (inviato il 27/04/2018 @ 08:52:05)
# 243
Thanks for sharing, this is a fantastic post.Really looking forward to read more. Will read on
Di  high-quality diamond tools Australia  (inviato il 27/04/2018 @ 18:34:47)
# 244
Very educating story, saved your site for hopes to read more!
Di  search engine optimisation Perth  (inviato il 28/04/2018 @ 04:14:37)
# 245
Introduction anal films sexuel Here is my site film x
Di  hotel conference room rates  (inviato il 28/04/2018 @ 15:47:40)
# 246
Wow, this post is pleasant, my younger sister is analyzing these things, so I am going to let know her.
Di  แปลเอกส&  (inviato il 30/04/2018 @ 12:46:10)
# 247
Wow, amazing blog structure! How lengthy have you ever been blogging for? you make blogging look easy. The whole look of your web site is excellent, as well as the content!
Di  bitcoin ticker  (inviato il 01/05/2018 @ 08:57:59)
# 248
This post is invaluable. When can I find out more?
Di  free bitcoin generator  (inviato il 01/05/2018 @ 18:57:45)
# 249
I was recommended this blog by my cousin. I am not sure whether this post is written by him as no one else know such detailed about my problem. You are incredible! Thanks!
Di  #shoesaddict  (inviato il 02/05/2018 @ 04:42:33)
# 250
It as genuinely very complex in this busy life to listen news on TV, thus I only use internet for that purpose, and get the most up-to-date news.
Di  bitcoin hack  (inviato il 02/05/2018 @ 15:37:19)
# 251
There is certainly a lot to find out about this subject. I really like all the points you have made.
Di  bitcoin worldwide  (inviato il 02/05/2018 @ 17:40:16)
# 252
marc jacobs outlet ??????30????????????????5??????????????? | ????????
Di  bitcoin vpn  (inviato il 03/05/2018 @ 01:42:59)
# 253
Only a smiling visitant here to share the love (:, btw great style.
Di  bitcoin xbt  (inviato il 03/05/2018 @ 11:44:57)
# 254
Major thankies for the blog article.Much thanks again. Cool.
Di  bitcoin paper wallet  (inviato il 03/05/2018 @ 13:45:39)
# 255
It is really a nice and useful piece of info. I am glad that you shared this helpful information with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing.
Di  happy wheels demo play  (inviato il 03/05/2018 @ 22:01:32)
# 256
Woah! I am really enjoying the template/theme of this blog. It as simple, yet effective.
Di  bitcoin unlimited  (inviato il 04/05/2018 @ 09:21:54)
# 257
It as fantastic that you are getting thoughts from this post as well as from our dialogue made at this time.
Di  ฉีดฟิลเ&  (inviato il 04/05/2018 @ 19:17:15)
# 258
This very blog is really educating as well as amusing. I have picked up many helpful tips out of this source. I ad love to return again soon. Thanks a bunch!
Di  Phẫu Thuật Hàm Hô  (inviato il 05/05/2018 @ 14:49:20)
# 259
post to be updated regularly. It contains nice information.
Di  bitcoin atm locations  (inviato il 06/05/2018 @ 00:42:15)
# 260
___________________
Di  Silas  (inviato il 06/05/2018 @ 20:41:04)
# 261
pretty useful material, overall I feel this is really worth a bookmark, thanks
Di  EZ Battery Reconditioning Reviews  (inviato il 07/05/2018 @ 08:08:12)
# 262
Thanks for the article post.Really looking forward to read more. Really Cool.
Di  lingerie brands  (inviato il 07/05/2018 @ 18:18:13)
# 263
Very good article post.Really thank you! Much obliged.
Di  bitcoin zadarmo  (inviato il 08/05/2018 @ 04:06:20)
# 264
the check this site out in a single-elimination bracket and let people vote for their favorites.
Di  bitcoin university  (inviato il 08/05/2018 @ 14:14:24)
# 265
Looking around I like to surf around the web, often I will go to Digg and read and check stuff out
Di  สัญญาณก&  (inviato il 08/05/2018 @ 16:19:45)
# 266
very good post, i actually love this web site, keep on it
Di  Santander UK  (inviato il 09/05/2018 @ 00:23:20)
# 267
Such clever work and coverage! Keep up the amazing works guys I ave added you guys to my personal
Di  Adella  (inviato il 09/05/2018 @ 08:00:58)
# 268
I saw a lot of website but I believe this one holds something extra in it.
Di  bitcoin  (inviato il 09/05/2018 @ 18:37:18)
# 269
pretty valuable stuff, overall I feel this is worthy of a bookmark, thanks
Di  bitcoin virus  (inviato il 09/05/2018 @ 20:33:43)
# 270
Thank you ever so for you blog post.Much thanks again. Awesome.
Di  bitcoin uncensored  (inviato il 09/05/2018 @ 22:33:08)
# 271
Im grateful for the blog post.Much thanks again. Much obliged.
Di  bitcoin usd chart  (inviato il 10/05/2018 @ 00:30:06)
# 272
The most effective magic formula for the men you can explore as we speak.
Di  #dontmove  (inviato il 10/05/2018 @ 02:29:17)
# 273
Thank you for your blog.Really thank you! Really Cool.
Di  www.drmomma.org  (inviato il 11/05/2018 @ 08:43:06)
# 274
It is really a nice and helpful piece of info. I am glad that you shared this helpful info with us. Please keep us up to date like this. Thank you for sharing.
Di  Iliana  (inviato il 12/05/2018 @ 14:46:04)
# 275
Your current posts often possess a lot of really current info. Where can you come up with this? Just declaring you might be very formative. Thanks once again
Di  Roxane  (inviato il 13/05/2018 @ 00:47:03)
# 276
_____ seo
Di  Charity  (inviato il 13/05/2018 @ 09:22:59)
# 277
prada handbags cheap ??????30????????????????5??????????????? | ????????
Di  SEO VANCOUVER  (inviato il 13/05/2018 @ 10:50:30)
# 278
This blog is obviously interesting and factual. I have discovered a lot of interesting things out of this blog. I ad love to go back again soon. Thanks!
Di  relojes tous mujer outlet  (inviato il 14/05/2018 @ 17:48:36)
# 279
Im obliged for the blog post.Really thank you! Fantastic.
Di  most affordable best rated calgary resume writing  (inviato il 15/05/2018 @ 03:41:34)
# 280
Unknown
Di  Antwan  (inviato il 15/05/2018 @ 12:44:45)
# 281
When I initially commented I clicked the Notify me when new comments are added checkbox and now each time a comment
Di  Whitney  (inviato il 15/05/2018 @ 14:18:46)
# 282
You made some decent factors there. I looked on the internet for the challenge and situated the majority of people will associate with along with your website.
Di  property maintenance Vancouver  (inviato il 16/05/2018 @ 12:07:40)
# 283
It as hard to come by educated people for this topic, however, you seem like you know what you are talking about! Thanks
Di  Shila  (inviato il 16/05/2018 @ 22:25:14)
# 284
This website was how do I say it? Relevant!! Finally I ave found something that helped me. Cheers!
Di  Smart Solar Box Complaints  (inviato il 17/05/2018 @ 14:12:49)
# 285
You made some clear points there. I looked on the internet for the issue and found most individuals will go along with with your site.
Di  Pablo Escobar essay  (inviato il 18/05/2018 @ 10:42:12)
# 286
rencontre gratuit en belge How to get your customized blogspot to appear on google search?
Di  whore  (inviato il 20/05/2018 @ 19:34:15)
# 287
This is a really good tip especially to those fresh to the blogosphere. Brief but very accurate info Thanks for sharing this one. A must read article!
Di  chi phí phẫu thuật ha&  (inviato il 21/05/2018 @ 11:47:38)
# 288
I will bookmark your blog and check again here regularly.
Di  barcelona strip club  (inviato il 21/05/2018 @ 17:47:30)
# 289
I truly appreciate this post. I ave been looking everywhere for this! Thank God I found it on Bing. You ave made my day! Thx again
Di  nightclubs barcelona  (inviato il 21/05/2018 @ 22:15:28)
# 290
You write Formidable articles, keep up good work.
Di  Realistic Dildo Review  (inviato il 22/05/2018 @ 14:49:38)
# 291
Nice blog here! Also your site loads up very fast! What web host are you using? Can I get your affiliate link to your host? I wish my site loaded up as fast as yours lol
Di  kik messenger  (inviato il 22/05/2018 @ 18:44:10)
# 292
pretty useful stuff, overall I believe this is worthy of a bookmark, thanks
Di  Buy SEO Services  (inviato il 23/05/2018 @ 04:39:03)
# 293
some really superb blog posts on this internet site , thankyou for contribution.
Di  #instagirl  (inviato il 23/05/2018 @ 15:40:46)
# 294
Your blog is one of a kind, i love the way you organize the topics.: a-аАа’аАТ‚аЂТ˜
Di  seo vancouver  (inviato il 24/05/2018 @ 01:46:42)
# 295
cranberry 50000mg
Di  Esperanza  (inviato il 24/05/2018 @ 02:03:49)
# 296
Ridiculous story there. What occurred after? Thanks!
Di  Fat Decimator  (inviato il 25/05/2018 @ 11:28:32)
# 297
I truly appreciate this post. I have been looking everywhere for this! Thank goodness I found it on Bing. You have made my day! Thank you again
Di  training hall  (inviato il 25/05/2018 @ 22:18:12)
# 298
I think other web-site proprietors should take this website as an model, very clean and fantastic user genial style and design, let alone the content. You are an expert in this topic!
Di  iphone 5 screen replacement  (inviato il 26/05/2018 @ 08:14:17)
# 299
Thanks again for the blog.Thanks Again. Will read on
Di  web design companies  (inviato il 26/05/2018 @ 18:13:14)
# 300
Thanks for the blog article.Really looking forward to read more. Will read on
Di  click here  (inviato il 27/05/2018 @ 04:01:52)
Anti-Spam: digita i numeri CAPTCHA
Testo (max 1000 caratteri)
Nome
e-Mail / Link


Disclaimer
L'indirizzo IP del mittente viene registrato, in ogni caso si raccomanda la buona educazione.
Ci sono 106 persone collegate

< maggio 2018 >
L
M
M
G
V
S
D
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
     
             

Cerca per parola chiave
 


Titolo
Antenne (2)
Marconi (13)
Old Radio (5)
QSL (2)
Varie (3)

Le fotografie pi cliccate

Titolo
Nessun sondaggio disponibile.

Titolo

Chiamaci con Skype

UTC Time

Meteo

ARRL news

Propagazione

PropagationStats

Radio blackouts are graded on a scale of R1 to R5 as follows: Radio Blackouts Descriptor R5 Extreme R4 Severe R3 Strong R2 Moderate R1 Minor Solar flux is a measurement of the intensity of solar radio emissions with a wavelength of 10.7 cm (a frequency of about 2800 MHz). The value broadcast is in solar flux units that range from a theoretical minimum of about 50 to numbers larger than 300. The A and K indices are a measurement of the behavior of the magnetic field in and around the earth. The K index uses a scale from 0 to 9 to measure the change in the horizontal component of the geomagnetic field.

Add PropagationStats to your ham radio site.

Cose da ascoltare

Famoso discorso di Marconi
Discorso in Italiano
Discorso in inglese

Trasmissione morse operata da Marconi

Cose da leggere


Da qui potete scaricare il libro di Bryce K. Anderson, K7UA - The new DXre's Handbook

Da qui potete scaricare il manuale operativo de I4CQO,che illustra le procedure di trasmissione per il Servizio dei Radioamatori, tratto dai manuali internazionali della ITU e IARU e condensato in appena 84 pagine. - Manuale procedure di trasmissione de I4CQO


Cose da guardare

Voci senza confini- Documentario Opus Film 1962 di Giulio briani Prezioso documentario storico del 1962 su cosa sono i radiamatori,direttamente dall'archivio dell'Istituto Luce

Divertentissima animazione di Paperino alle prese con una ricetta culinaria trasmessa per radio



Il Discorso del Re film del 2010 diretto da Tom Hooper. Interpretato da Colin Firth, Geoffrey Rush, Helena Bonham Carter e Guy Pearce, il film ruota attorno ai problemi di balbuzie di Re Giorgio VI e al rapporto con il logopedista che lo ha in cura. Re Giorgio si trova ad affrontare a viso aperto la sua difficolt perch questa gli si presenta davanti senza offrirgli nessuna via di fuga: deve fare il Re e deve parlare alla radio. Larrivo della radio ha infatti rivoluzionato il mondo, e la Corona inglese non pu non stare al passo con i tempi, dialogando direttamente con i propri sudditi Re Giorgio ha bisogno di una voce e allora ecco che avviene il cambiamento.
Clip con radio
Trailer ufficiale
Videorecensione



Titolo

Associazione Radioamatori Italiani

Siti di interesse

Radioelettronica

Manuali e mods

Non solo radio

contadores de visitas ukraine brides
contatori per blog Computer, programmi top rating



27/05/2018 @ 12:04:38
script eseguito in 254 ms